Een patiënt belt over huiduitslag. De triagist of assistent kan dan 2 dingen doen: een afspraak maken bij de arts of eenvoudig een beeldverbinding opzetten om de huidirritatie eerst te beoordelen. Wanneer er twijfel is over de diagnose en het behandelplan, dan is het prettig als er even een arts kan meekijken. Met de nieuwe meekijkfunctionaliteit in Video connect kan dit. Centrale Huisartsenpost Almelo (CHPA) heeft de functie getest en input geleverd voor verdere ontwikkeling. We spraken met Hendrien ten Broeke, triagiste op de CHPA.
Ze vertelt: “Met Video connect konden de triagisten al beeldbellen met de patiënten. Wanneer er dan vragen waren moest de regiearts naar het bureau van de desbetreffende assistente lopen om mee te kijken. Toen de COVID-19 pandemie om de hoek kwam kijken bleek dat afstand houden van elkaar dan ingewikkeld wordt. Een oplossing waarin de arts mee zou kunnen kijken vanaf de eigen werkplek zou dan ideaal zijn. Dat zou ook het thuiswerken ten goede komen, wat ook weer extra ingezet kan worden tijdens drukke momenten. Dan kunnen triagisten vanuit huis inloggen om mee te werken. De meekijkfunctionaliteit is hier een oplossing voor, dus toen Vcare ons vroeg om een pilot hiermee te draaien hebben we dat gedaan.”
Triagiste HAP Almelo
Deze meekijkfunctie is precies wat we zochten. Het is makkelijk, iedereen kan ermee werken en het is erg gebruiksvriendelijk. Dat is belangrijk omdat we een groot en wisselend team hebben en een complexe werkomgeving. Een nieuwe functionaliteit moet dan intuïtief zijn en voor zichzelf spreken.
De meekijkfunctie wordt aangevuld met een interne chatfunctie waarmee een arts kan overleggen met de assistent of triagist terwijl de verbinding met de patiënt in stand blijft. De audio en videoverbinding gaan over aparte kanalen. Mocht iemand de beeldverbinding uitschakelen of onverhoopt uitvallen, dan is er nog steeds een telefoonverbinding.
Hendrien vertelt: “We hebben een pilot gedraaid en bij pilots gaan altijd wat dingetjes mis. Zo hebben we een probleempje gehad waardoor we de lijst met actieve videoverbindingen niet konden zien. Uiteindelijk bleek de SMS met de link te lang te zijn waardoor een aantal tekens wegvielen. Toen dat opgelost was werkte het wel weer. Dat is precies waarom een pilot belangrijk is: dan zie je of een proces goed loopt of niet. En als het niet loopt, dan kun je kijken naar waarom het niet loopt.”
De samenwerking met Vcare beviel Hendrien erg goed. “Toen de pilot eenmaal draaide hadden we veel contact om dingen af te stemmen maar ook om te kijken hoe de pilot ging. Vcare nam altijd op een positief nieuwsgierige manier contact met ons op.”
“We hadden een leuk eerste gesprek over de meekijkfunctionaliteit. Daarna kregen we een terugkoppeling over hoe ze onze opmerking toe hebben gepast in de meekijkfunctionaliteit. Zelf zit je zo diep in het werkproces dat je niet altijd meer kan bedenken wat je werk makkelijker maakt. Het was leuk om te zien hoe Vcare dat voor ons deed. In de meekijkfunctionaliteit zit bijvoorbeeld een lijst met actieve beeldverbindingen, ik ben me er niet bewust van geweest dat ik het geopperd heb maar bij Vcare hebben ze dit wel gehoord en geïmplementeerd.”
Daphne Ikink, Product Owner bij Vcare “We hebben CHPA gevraagd om de pilot te draaien, omdat ze innovatief zijn en ook nieuwe dingen willen uitproberen. Bij CHPA dachten ze actief mee voor de ontwikkeling van de meekijkfunctionaliteit. Hendrien opperde bijvoorbeeld om een lijst met actieve beeldverbindingen toe te voegen voor de arts. Het was erg fijn dat ze wilden meedenken en openstonden om te testen. Als Product Owner ben je echt een spin in het web bij dit soort ontwikkelingen. Je hebt contact met de klant maar ook met software ontwikkelaars. Het is leuk om alles bij elkaar te brengen en iets te ontwikkelen wat het werkproces van de klant vergemakkelijkt.
Hendrien denkt dat de meekijkfunctionaliteit vooral voor de grotere huisartsenposten handig kan zijn. “De regieartsen kunnen hier echt van profiteren, omdat ze vanaf hun eigen werkplek kunnen meekijken. Voor het proberen van de meekijkfunctionaliteit in Video connect zou ik zeggen: gewoon doen. Probeer het en kijk of je er voordeel uit kan halen. Ik denk dat het veel gebruikt gaat worden omdat de arts op een eenvoudige manier kan meekijken. Beeld geeft veel informatie, soms kun je lang praten over wat er aan de hand is maar wordt het meteen duidelijk wanneer je het ziet.”