Bij Cosis wilden ze thuiswerken makkelijker maken. Daar zaten wel wat haken en ogen aan: de bereikbaarheid die ze op kantoor hadden moest ook worden geboden voor thuiswerkers. Juist omdat je laptop altijd in gebruik is tijdens het werk, zou het mooi zijn om hiermee te kunnen bellen. Daarom heeft Cosis getest met Vcare Web Call. Met deze nieuwe applicatie kan je bellen via de browser, gewoon vanuit de Operator. Dat maakt een vast toestel overbodig. Wij gingen in gesprek met Danny Wolters, regievoerder automatisering en David Duursma, coördinator supportdesk bij Cosis.
Wanneer iemand thuis wilde werken moest er vaak een vast toestel worden aangesloten bij iemand thuis, waar dan een headset aan gekoppeld was. Meestal stond dit toestel in de meterkast, niet op de werkplek zelf. Dan hebben we het nog niet gehad over de onpraktische bedrading die hierbij nodig is. Danny vertelt: “Het gebruik van Web Call scheelt weer een toestel en de benodigde bedrading. Het is gewoon niet handig om dit bij iemand thuis aan te sluiten.” Hij vult aan: “wat we eigenlijk zochten was een soort Microsoft Teams-achtige oplossing: bellen met je laptop.”
De oplossing? Vcare Web Call. Web Call implementeren was zo gedaan vertelt Danny. “We hebben een klein overleg gehad en na het aanzetten van een ‘paar vinkjes’ konden we Web Call gebruiken. We hebben daarbij een uitleg gekregen over wat je exact moest doen om je aan te melden. Omdat het nauwelijks afwijkt van de gebruikelijke werkwijze in de al bekende Operator is dat gedeelte soepel gegaan.”
Regievoerder automatisering
Cosis startte met de pilot van Web Call, wat betekent dat de functionaliteit nog in ontwikkeling is. Bij een eerste versie zijn er altijd wat kleine knelpunten. David herinnert zich dat nog wel: “in eerste instantie was bijvoorbeeld het numerieke toetsenbord nog niet actief. Maar die werd al snel toegevoegd. Daarnaast was in eerste instantie het keuzemenu niet beschikbaar, maar dat is gelukkig snel opgelost. Die functionaliteit is grotendeels hetzelfde als met een vast toestel. Ook hebben we soms nog wat problemen met het volume, dat staat dan te zacht. Maar ik weet niet of dat aan Web Call ligt, het kan ook aan de headset liggen. Maar als er iets was, dan waren er altijd korte lijntjes om het op te lossen.”
Wat je nodig hebt voor Web Call? Danny kan het helder uitleggen: “Een goede internetdekking is een voorwaarde van Web Call. Daarom hebben we ervoor gekozen om op kantoor nog niet volledig met Web Call te werken.”
Op de vraag hoe Web Call wordt ingezet binnen Cosis is het antwoord van Danny: “een aantal van onze collega’s werkt thuis via hun laptop. Ook zijn er een aantal collega’s die hybride werken, zowel thuis als op kantoor. Voor beiden is het een uitkomst, maar het wordt voornamelijk ingezet voor het thuiswerken.” Hij merkt daarbij ook nog op dat “het Cosis vooral flexibiliteit oplevert. Voorheen zaten we met z’n allen op kantoor en was alleen een fysiek toestel prima. Inmiddels werken mensen de ene dag thuis en de andere dag op kantoor. Met Web Call is het nu slechts een kwestie van inloggen en je kunt bellen, zolang je internet maar goed is.”
Een ander voorbeeld van hoe het wordt ingezet binnen de organisatie wordt door David aangehaald: “laatst moesten we een inhuurkracht opschakelen en die had dus snel een werkplek nodig. Met Web Call kon diegene snel inloggen via de browser en hadden we niet het ‘gedoe’ van het instellen van een vast toestel.”
Op de vraag of Cosis de Web Call applicatie blijft gebruiken zijn Danny en David eenduidig: “het is voor mij helemaal ingeburgerd binnen onze supportdesk.” Danny vult ten slotte aan: “Het biedt de flexibiliteit die bij deze tijd past.”